Like it?
Share it!

Veränderung der Impressions, Likes und Comments innerhalb der letzten zwei Wochen laut Edgerankchecker

Unsere Kollegen aus den USA von Insidefacebook.com oder auch Facebookbiz.de haben schon darüber berichtet: Was viele schon vermutet haben stimmt auch. Durch den neuen Newsfeed, in dem die neusten Meldungen und die Topmeldungen kombiniert werden, sinken die Impressions einzelner Post von Facebook Seiten extrem. Laut Studie von Edgechecker sogar um 25%. Vielleicht auch ein Grund warum Facebook in den neuen Statistiken für Facebook Seiten auf die Darstellung der Reichweite setzt und nicht auf Impressions.

Die Studie zeigt aber auch ein weiteres noch viel interessanteres Phänomen. Während die Impressions um 25% gesunken sind ist die Anzahl der Likes um 9% und die Anzahl der Kommentare sogar um 21% angestiegen. Es ist also weniger ein Grund zum Meckern, als vielmehr ein Grund zur Freunde. Sichtbar wird aber auch wie wichtig es ist die Fans nur mit relevanten Informationen zu versorgen.

Wie Insidefacebook auch richtig anmerkt handelt es sich bei der Untersuchung um einen vergleichsweise kurzen Zeitrahmen von nur zwei Wochen in denen Facebook erfahrungsgemäß auch noch vieles ändern kann.

Insidefacebook.com beschreibt auch die Hintergründe noch etwas genauer: 

Over the last few months, Facebook has made a lot of changes to the site’s design and functionality  that impact how marketing content and ads reach users, and more changes are on the way. Most significantly, it redesigned the home page, scrapping the two-tabbed news feed interface in favor of a single combined feed with a Ticker of real-time updates on the side.

Previously, some users would visit the Most Recent news feed tab where they could view a more complete stream of updates from all their Liked Pages and friends. The removal of this feed is likely the cause of the 25.15% reduction in impressions per Page post. Users may also be scrolling through less of the news feed because they more quickly find engaging updates thanks to the new design.

The 9.43% increase in Likes and 21.15% increase in comments per Page post may be related to how the hybrid news feed favors posts published recently and that have received a lot of feedback. The combined news feed divides content into three categories that are dynamically ordered on the home page depending on how frequently a user check the news feed:

  • Top Stories – Updates that are highly relevant to a user because they have received a lot of Likes and comments or were published by friends or Pages they engage with frequently. Users can also manually mark or unmark updates as Top Stories to teach EdgeRank their preferences. Top Stories are the first thing users see in the feed if they haven’t checked the news feed in several hours or days
  • Recent Stories – Updates that were published in the last few minutes or hours. These are shown first if a user has recently checked the news feed.
  • From Earlier Today – Additional updates that are deemed somewhat relevant to a user. This is shown after the other two categories.

EdgeRank Checker believes the redesign and improvements to the news feed sorting algorithm have made Facebook’s EdgeRank more focused. In other words, highly compelling updates are receiving more visibility than before.

Previously, a Page post that received a high volume of Likes and comments still wouldn’t be seen if a user logged on a day or two after it was published. Now with Top Stories, users see all the most relevant updates that were published since they last checked the news feed.

Therefore, the first stories in the news feed are now likely to be of a higher quality than before, leading users to leave more Likes and comments. This feedback raises a Page’s EdgeRank giving their posts more visibility in the future, so its more important than ever for marketers to take the time to craft highly compelling updates that draw lots of Likes and comments.


5 Kommentare

  1. Die Prozentangaben sagen gar nichts aus, da das ‘Feedback’ schon relativ zu Impressions angegeben werden.

    Antworten
  2. @Herbert – Die Prozentangabe stehen aber für sich alleine, d.h. die Likes + Comments sind nicht auf die Impressions bezogen. Ansonsten wäre es eine Engagementrate ;)

    Antworten
  3. @Phillip Richtig, hab’ inzwischen ‘mal nachgedacht ;)

    Antworten
  4. Robert

    Die Änderung am Newsfeed ist das Todesurteil für eine Vielzahl an Seiten. Ich habe zeitgleich identische Seiten in UK, Deutschland und Amerika angelegt. Anzahl der Likes 4 stellig, identischer Content und gleiche Zielgruppe.
    Die UK und USA Impressions betragen nur 1/3 der deutschen Seite. Bei identischer Interaktionsrate auf allen Seiten liegt die Anzahl der Likes und Comments auch weit unter deutschem Niveau.
    Es wird also sicherlich viel Wind um das Thema geben und ihr werdet einiges zu berichten haben ;-)

    Antworten

Diskutiere mit uns!